Saturday, June 4, 2022

HUBUNGKAIT KERJAYA GURU DAN AMALAN KOD ETIKA PROFESIONALISME DI MALAYSIA


HUBUNGKAIT KERJAYA GURU DAN AMALAN KOD ETIKA PROFESIONALISME DI MALAYSIA

Kerjaya Guru

            Kerjaya guru merupakan guru itu sebagai satu pekerjaan yang mulia dimana tugas dan tanggungjawab yang diberi, membentuk murid-murid dari segi fizikal, emosi, rohani dan intelek selaras dengan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Menurut Akta Pendidikan 1996, “Guru” bererti seseorang yang mengajar murid di suatu institusi pendidikan atau menyediakan atau mengeluarkan bahan pelajaran atau memeriksa jawapan yang dikembalikan atau melalui pusat pendidikan jarak jauh, dan termasuklah guru besar atau pengetua. Selain itu, H. Syamsul Bahri Tanrere (1993) menyatakan guru adalah salah satu faktor yang sangat penting dalam pendidikan dan pengajaran, kerana gurulah yang akan bertanggungjawab dalam membentuk peribadi seorang murid.


 


Nilai etika kerja Kementerian Pendidikan Malaysia

            Dalam bidang pendidikan, etika keguruan digubal pada tahun 1970-an yang membawa maksud satu set tingkahlaku atau tanggungjawab guru terhadap pelajar, ibu bapa, masyarakat dan negara dan rakan sejawat serta profesion. Oleh itu, setiap guru yang sedang berkhidmat wajib akur dan tidak melanggar etika ini. Kementerian Pendidikan Malaysia telah menggariskan tujuh nilai kerja yang wajib diamalkan oleh guru.

            Perkataan etika ini merupakan bahasa yang berasal daripada bahasa Greek yakni ‘ethos’ yang membawa maksud sikap atau adat yang menentukan tingkahlaku seseorang. Etika ini juga dicpta demi Menyusun sikap masyarakat melalui set peraturan dalam sistem sosial. Etika ini akan menjadi panduan seseorang untuk menentukan sama ada tindakan seseorang betul atau tidak sesuai.

            Amanah merupakan sifat bertanggungjawab dalam menjalankan tugas tanpa menyalahgunakan kuasa dan kedudukan. Nilai Amanah ini yang diterapkan dalam diri seorang guru adalah sentiasa menjalankan kerja yang diberikan dengan penuh tanggungjawab tanpa penyelewengan dan cuai. Seorang guru harus bersedia dalam menjalankan apa jua tugas yang diberikan dengan tanpa mengabaikan nilai etika kerja. Nilai Amanah ini juga penting dalam diri seorang guru dalam melakukan kerja diberikan iaitu seorang guru harus menggunakan masa dengan sebaiknya dan menyiapkan kerja dalam tempoh yang ditetapkan dan tidak menggunakan masa pejabat untuk urusan peribadi.

            Nilai etika benar juga merupakan antara tujuh nilai kerja yang wajib diamalkan dalam bidang keguruan. Benar ini merujuk kepada seorang guru yang benar pada niat dan perbuatannya. Seorang guru harus mempunyai niat yang baik dan jujur dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Seorang guru akan mempunyai tugas yang banyak perlu diuruskan dan disiapkan pada suatu masa, jadi niat guru yang baik dalam mengurus dan menyiapkan tugas amat penting sepanjang proses melakukan tugasan bagi tidak menimbulkan masalah dan tidak membuat kerja dengan sambal lewa.

            Nilai etika bersyukur juga antara nilai kerja yang wajib diamalkan oleh seorang guru. Nilai kerja bersyukur ini merujuk kepada perasaan dan perlakuan yang menghargai nikmat dan pemberian. Bersyukur dalam nilai kerja ini disifatkan seperti tenang menghadapi masalah dan reda menerima kegagalan dan ujian serta tidak mudah putus asa. Penting seorang guru bersyukur dalam melakukan kerja supaya kerja yang dilakukan itu tidak terjejas dengan perasaan yang tidak menentu.

            Selain itu, dedikasi juga merupakan nilai etika kerja yang wajib diamalkan oleh seorang guru. Dedikasi ini merujuk kepada seorang guru yang berminat dan rela berkorban masa dan tenaga berterusan dalam menghasilkan kerja berkualiti. Nilai dedikasi ini akan membolehkan seorang guru akan bekerja dengan tekun tanpa rasa jemu dan bosan, sentiasa sedia menerima tugasan dan sanggup berkoban masa dan tenaga. Hal ini akan memastikan seorang guru akan konsisten dalam melakukan kerja apabila nilai dedikasi ini diterapkan oleh seorang guru. Seorang guru yang cergas dan pantas serta hasilnya menepati kehendak organisasi akan dapat dibentuk daripada nilai dedikasi ini.

            Seterusnya, ikhlas juga merupakan nilai etika kerja yang wajib diamalkan oleh seorang guru. Ikhlas ini merujuk kepada seorang guru yang berhati suci menunaikan tanggungjawab untuk menghasilkan kerja terbaik. Hal ini kerana seorang guru harus menerima tanggungjawab dengan rela hati, tidak berpura-pura atau mengelak amanah yang diberikan. Ikhlas melakukan kerja akan mendorong seorang guru saling menghormati antara satu sama lain tanpa sebarang kepentingan. Oleh itu, keikhlasan guru dalam menjalankan tugas sangat penting untuk seorang guru kekal komited sepanjang menjalankan tugas sebagai pendidik.

            Bijaksana merujuk kepada bagaimana seseorang guru ini dapat menggunakan kebijaksanaan dalam membuat keputusan dan tindakan. Bijaksana ini juga antara nilai wajib diamalkan oleh seseorang guru apabila melakukan tugas sebagai seorang pendidik. Seseorang guru dapat melakukan tugas yang diberi dengan menggunakan seluruh, potensi, keupayaan dan kepakaran untuk menjayakan sesuatu tugas. Kerja yang bermutu dan berkualiti dilakukan oleh guru merupakan guru yang sentiasa berusaha melakukan kerja dengan kebijaksanaan yang ada pada diri mereka. Guru juga harus mempunyai fikiran rasional dan pertimbangan yang saksamam dalam menyelesaikan masalah. Dengan kebijaksanaan yang ada dalam seorang guru membolehkan guru sentiasa mempertingkatkan ilmu, kepakaran dan profesionalisme.

            Akhir sekali, penyayang merupakan nilai etika yang wajib diamalkan oleh seorang guru. Penyayang merujuk kepada seorang guru mempunyai perasaann dan perlakuan yang menunjukkan sikap memahami, menghargai dan mengambil berat. Seorang guru juga penting mengamalkan nilai penyayang dalam diri mereka supaya mewujudkan sifat pemaaf dan penyayang, tidak berdendam dan meninggi diri. Sifat penyayang penting apabila seorang guru melakukan kerja apabila bersama rakan sejawat, anak murid dan ibu bapa. Oleh itu, suasana kerja akan lebih baik apabila nilai penyayang diterapkan oleh guru.

 

 

 

ISU 1

Isu 1 ini menunjukkan bahawa kesan apabila guru tidak mengamalkan nilai etika yang telah digariskan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. Nilai etika ini amat penting untuk guru dan seharusnya diamalkan oleh guru dalam menjalankan tugas sebagai pendidik. Dalam keratan akhbar telah menyatakan yang guru yang ponteng kerja selama sebulan yang dapat memburukkan profesion guru ini. Oleh itu, seseorang guru yang telah ponteng selama sebulan akan diberhenti kerja dan perkara ini dipandang serius oleh Kementerian Pendidikan Malaysia, Nilai etika amanah ini wajib diamalkan oleh guru bagi tiada berlaku kes begini. Amanah ini merupakan guru yang mempunyai sifat bertanggungjawab dalam menjalankan tugas tanpa menyalahgunakan kuasa dan kedudukan. Nilai etika dedikasi juga harus ada dalam diri seseorang guru bagi memastikan mereka terus komited dalam melakukan kerja. Tegasnya, nilai etika amanah dan dedikasi ini penting tetapi tidak mengabaikan nilai etika lain yang harus diamalkan semasa menjalankan tugas.

Isu 2

Dalam isu 2 ini menunjukkan seseorang guru yang bernama Mohammad Shaffuan yang mengajar sekolah pendalaman Baram di Sarawak iaitu Sekolah Kebangsaan Long Sepiling. Dalam keratan akhbar ini, guru Muhammad Saffuan bersama anak muridnya telah terpilih menjadi wakil Malaysia Tokyo, Jepun dalam pertandingan Kid Witness peringkat antarabangsa. Daripada isu ini menunjukkan guru ini mengamalkan nilai etika kerja dalam melakukan tugas. Guru ini telah menggunakan kebijaksanaan yang ada untuk mengajar anak muridnya sepenuh hati dalam membimbing anak muridnya mewakili pertandingan peringkat kebangsaan. Nilai dedikasi yang telah ada dalam diri guru ini kerana guru ini berkerja dengan tekun tanpa rasa jemu dan bosan, sentiasa sedia menerima tugasan dan sanggup berkorban masa dan tenaga. Guru ini juga ikhlas dalam melakukan kerja walaupun beliau mengajar di sekolah pendalaman tanpa mengira status kaum dan agama. Oleh itu, nilai etika kerja ini dapat meningkatkan profesional guru dalam menjalankan tugas dan memberi panduan dalam menentukan tindakan mereka.

 RUJUKAN

Zaini Abdulah.(2021): Modul Perkembangan Pendidikan Di Malaysia Falsafah Dan Dasar. Tanjong Malim Perak. Universiti Pendidikan Sultan Idris.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 







No comments:

Post a Comment

Featured Post

HUBUNGKAIT KERJAYA GURU DAN AMALAN KOD ETIKA PROFESIONALISME DI MALAYSIA

HUBUNGKAIT KERJAYA GURU DAN AMALAN KOD ETIKA PROFESIONALISME DI MALAYSIA Kerjaya Guru             Kerjaya guru merupakan guru itu sebagai sa...